Společenství čistých srdcí

Pravý smysl sexuality

Kategorie: Zajímavé

Proč je nemožné používat antikoncepci a proč se tolik propaguje metoda PPR (přirozené plánování rodičovství)? Není PPR druhem antikoncepce? Na tyto otázky odpovídá článek v oběžníku Hnutí pro život.




Přemýšleli jste někdy nad tím, kdy manželství jako „svátostný stav“ začíná? Má ve skutečnosti dva začátky. Ten první se odehrává (obvykle) v kostele a druhý (obvykle) v ložnici. Manželský slib a spojení v „jedno tělo“. Slovo se stává tělem. Sex totiž totéž, co manželé říkají ve svém slibu, dokáže vyjádřit jiným jazykem. Je (nebo lépe: má být!) obnovou, zpřítomněním, uskutečněním manželské přísahy, oboustranné posvátné smlouvy. „Ve své manželské smlouvě, která se zpřítomňuje při pohlavním styku, se manželé jeden druhému dávají se vším, co jsou, jako tělesné osoby. Tento dar zahrnuje jejich mužství a ženství a schopnost stát se otcem nebo matkou, která je mu vlastní. Jak papež [ Jan Pavel II.] poznamenává, ‚lidské tělo mluví jazykem, jehož ono není autorem‘.“3

To, co manželský slib vyjadřuje prostými slovy „přijímám tě za manžela, za manželku – odevzdávám se ti“, má velikou hloubku. Znamená to: Dávám se ti, přijímám tě. Se vším všudy. Chci s tebou všecko sdílet, nic, na co máš právo, si nechci nechat jen pro sebe. Chci s tebou zůstat na celý život. Sex právě toto dokáže vyjádřit řečí těla: muž a žena se intimně spojují, stávají se „jedno tělo“. Muž v okamžiku extáze dává část svého těla ženě. A ona jeho dar svým tělem přijímá. Jejich těla „mluví“. Dokonce křičí: „Vezmi si mě! Patřím tobě! Celý, celá, beze zbytku.“ Tato úplnost je znakem manželství. Nejtěsnější jednoty dvou dospělých lidí na tomto světě. „Každý pokus úmyslně tento styk učinit neplodným, ať pomocí antikoncepce, sterilizace nebo jiným způsobem, řeč těla pokřivuje. Znamená to mluvit o úplném sebedarování, a přitom jednu část sama sebe – svoji plodnost – nechtít dát, nebo odmítnout plodnost toho druhého.“4

Tím se z řeči lásky stává lež. Dva odlišné způsoby plánování rodiny Jak tedy odpovědně plánovat rodinu, a přitom hovořit pravdivě řečí těla? Tomuto způsobu se říká „přirozené plánování rodičovství“ (PPR). Spočívá ve sledování příznaků plodnosti ženského těla a zachovávání sexuální abstinence v plodném období, pokud manželé mají vážný důvod nemít další dítě. Antikoncepce (vědomé způsobení neplodnosti) a PPR (zdrženlivost v plodném období) mají oba stejný cíl: vyhnout se početí při pohlavním styku. Ale to neznamená, že mezi nimi není z morálního hlediska rozdíl. Naopak – ten je obrovský. Účel nesvětí prostředky! V čem tento rozdíl spočívá? Nejprve si musíme vyjasnit používané pojmy:


„Antikoncepce je z definice rozhodnutí mít pohlavní styk, ale udělat pak něco jiného, co ho učiní neplodným. Lze toho dosáhnou pomocí různých prostředků, hormonů, chirurgických postupů a prastarou metodou přerušovaného styku (coitus interruptus). Manželé, kteří používají přirozené plánování rodičovství (PPR), když mají spravedlivý důvod vyhnout se těhotenství, nikdy nečiní svůj sexuální akt neplodným; nikdy nepoužívají antikoncepci. Sledují svoji plodnost, abstinují, když jsou plodní, a, pokud si tak přejí, objímají se, když jsou přirozeně neplodní.“5

Důležité je, že se manželé při sexuálním aktu stále přijímají v plnosti a bez výhrad tak, jak právě v souladu s Boží vůlí jsou – ať právě plodní nebo neplodní. Antikoncepce a PPR představují dva zcela odlišné pohledy na lidské tělo, plodnost, sexualitu a Stvořitele. Pro toho, kdo používá antikoncepci, je plodnost v tu chvíli „špatná část těla“, kterou je třeba co nejbezpečněji potlačit, zbavit se jí. Lidské tělo, jak ho Bůh stvořil, není „úplně dobré“, je potřeba ho „napravit“, „změnit“. Antikoncepce zároveň jako by předpokládala, že plodnost se nijak netýká milované osoby. Je to jen jakási „biologie“. Jak by se ale žena tvářila, kdyby jí muž při milování řekl, aby si zakryla obličej, protože se mu v tuhle chvíli „nelíbí“? A přesto lidé potlačují schopnost s Bohem spolupracovat na předávání života, protože se jim „nelíbí“, že dnes mohou dát nový život. Přirozené plánování rodičovství oproti tomu „přijímá plodnost jako dobro a jako něco, co je neoddělitelnou součástí osoby, a ne jako nemoc, kterou je třeba potlačit. Manželé, kteří se z dobrých důvodů zdržují pohlavního styku v manželčině plodném období, nepřekrucují řeč těla tím, že by odmítli svoji schopnost stát se otcem nebo matkou. Buď touto řečí při pohlavním styku hovoří pravdivě, nebo si svoji lásku vyjadřují nesexuálními způsoby. Řečí těla „mluví“ pouze pravdu.


Na druhé straně páry, které používají antikoncepci, narušují ono vnitřní spojení mezi láskou a životem, které Bůh vepsal do jejich těla. „Podrobují Boží plán své libovůli. ‚Manipulují‘ s lidskou sexualitou a snižují ji, … protože odnímají sexualitě charakter ‚úplného‘ sebeodevzdání.“6

„Rozdíl mezi PPR a antikoncepcí v řeči těla je jako rozdíl mezi tím, když chvíli mlčím, a tím, když lžu.“7¨

PPR znamená potvrzení ženy: „Jak jsi krásná! Je dobře, že jsi, jaká jsi. Nemusíš být jiná.“ Je to radostný souhlas se stvořením, touha ho poznávat, chápat, spolupracovat s ním. Žena při něm může každý den říkat: „Jak nádhernou jsi mě, Pane, stvořil!“ Plán milujícího Otce Trojjediný Bůh stvořil manželství jako svaté místo, kam zve muže a ženu, aby s nimi bydlel. Chce jim žehnat, obdarovávat je. Jejich láska může čerpat sílu z jeho lásky. Manželská láska je podivuhodná! Bůh stvořil mužské a ženské tělo se všemi jeho úžasnými schopnostmi a půvaby. Stvořil ženu s jejím tělem, s obdobími plodnosti, kdy je připravené přijmout dar nového života, i neplodnosti, kdy její tělo odpočívá. Bůh svěřil manželům krásný úkol: být pro druhého znamením Boží lásky. Říkat řečí těla, polibkem, objetím, pohlazením, všemi intimními projevy: „Tak tě miluje Bůh. A ještě mnohem víc.“ Takový je nádherný Boží plán se sexualitou. Antikoncepce ho odmítá a mrzačí. „Čím víc člověk Boha poznává jako milujícího Otce, jehož srdce přetéká láskou k nám a kterému jde o naše štěstí, tím víc důvěřuje opodstatněnosti i těch zákonů, které třeba na první pohled nedávají smysl. Tato důvěra v našeho Stvořitele musí stát u základu každého pokusu rozlišit dobro od zla, zvlášť když jde o „obtížně stravitelné“ učení církve [o nemorálnosti antikoncepce]...“ 8







Mgr. Karel D. Skočovský, Ph.D. Autor je psycholog a kandidát kněžství. 1 WEST, Ch. Teologie těla pro začátečníky. Praha: Paulínky, 2006, str. 105
2 HEALYOVÁ, M. Muži a ženy jsou z ráje. Praha: Paulínky, 2009, str. 93
3 Tamtéž, str. 96-97
4 Tamtéž, str. 97
5 WEST, Ch. Teologie těla pro začátečníky. Praha: Paulínky, 2006, str. 108
6 JAN PAVEL II. Familiaris consortio, 32 7 HEALYOVÁ, M. Muži a ženy jsou z ráje. Praha: Paulínky, 2009, str. 97
8 Tamtéž, str. 98-99

Celý článek zde. Download...

Sdílet

[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5

Autor: Magdaléna Jírová | Vydáno dne 25. 06. 2012 | 5765 přečtení
Počet komentářů: 1 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek | Zdroj: HNUTÍ PRO ŽIVOT leden 2012


Důležité kontakty:
P. Marek Dunda koordinátor SČS, marek@fatym.com
P. Vilém Štěpán, villelmus@seznam.cz, spoluzakladatel iniciativy SČS přijímá do SČS s přesahem za hranice ČR zvlášť Medžugorje.
Tisková mluvčí SČS Jana Julinková (roz. Brabcová)
zástupkyně tiskové mluvčí, na kterou je možné směřovat dotazy:
Anna Bekárková annabekarkova@gmail.com tel.: 736 522 818

phpRS PHP MySQL Apache
Tento web běží na upraveném redakčním systému phpRS.

Vyhledávání
Ubytování v České KanaděKomorníkUbytování KunžakChata rybníkaUbytování větších skupinChata KomorníkChata Jižní ČechyPenzion skupinyChata Česká KanadaPenzion Česká KanadaUbytování StrmilovRybařeníChata na Samotě

Přihlásit se (upravit nastavení)
Zapomenutí hesla
Zrušení účtu

Odhlášení

Registrace nového čtenáře