Společenství čistých srdcí

Nedělní slovo

Kategorie: Pro inspiraci

duha, zdroj: www.pixabay.com, CC0 Public Domain Nabízím dnes opět další dvě kapitoly z brožurky Soužití či soužení? aneb milující ušlechtilá duše a bratr osel...





V. Bratr osel


Jestliže podle rozdělení sv. Františka připustíme, že on mluvil o svém těle a jeho touhách jako o bratru oslu, pak si můžeme dovolit zavést tento jeho pohled na všechny lidi.

Každý z nás má tedy bratra osla. Někdo většího, někdo menšího, někdo starého, někdo mladého, někdo tlustého, někdo hubeného, někdo bílého, někdo černého, někdo v mužském provedení, někdo v ženském provedení atd.

Co takový náš bratr osel chce? Obecně řečeno: malý výkon, velký příkon a co nejhlasitější provoz. (13). Tak by to bylo, kdybychom nechali bratra osla jen jemu samotnému. Nicméně, když se rozhlédneme kolem sebe, k čemu nás vedou reklamy? Co nejvíc si užít, co nejvíc toho mít, co nejlépe se najíst, co nejméně se nadřít, stručně řečeno, co nejvíc vyjít vstříc bratru oslovi, částečně až nezdravě.

A tak se stává, že se člověk přejídá, že se žene jenom za tím, aby něco dalšího měl, že pro svého bratra osla buduje stále větší pohodlí (14), vlastně svůj čas, který je tak drahocenný, podřizuje touhám a přáním bratra osla.

A dokonce se u mnohých lidí může postavit rovnítko mezi touhami bratra osla a mezi touhami jich samotných. Nejenom, že to oni sami nerozlišují, ale možná, že by se cítili dotčeni, kdybyste jim to řekli takto naplno, jak to zde píšeme. V celé společnosti postupně začíná převažovat názor, že normální je pouze to, co zde v naší terminologii označujeme jako zaměření POUZE na bratra osla. (15)

VI. Kdo jak skončí?


Je na čase, abychom ještě zmínili skutečnost, která je sice zcela zřejmá, nicméně může být opomíjena: Jak to dopadne s milující ušlechtilou duší a jak s bratrem oslem? U milující ušlechtilé duše jsme to zmínili už dříve. Ta je nesmrtelná a po smrti obratra osla předstoupí před Boží soud a Pán Bůh ji spravedlivě odmění (nebo potrestá) za to, jak se projevovala v době, kdy byla v bratru oslovi. Pro milující ušlechtilou duši je tedy přechodný pobyt v bratru oslovi rozhodujícím kritériem, které ovlivní celou její věčnost. Naopak pro bratra osla vlastně o nic nejde. Ten zemře a v lepším případně bude umístěn do tzv. "dřevěného spacáku" (16) a pohřben do země, v horším případě bude jeho existence ukončena jiným třeba "vřelejším" způsobem. A tím pro něho všechno končí. (17)

Milující ušlechtilá duše je nesmrtelná a bude žít věčně a bratr osel je smrtelný a má zde být pro milující ušlechtilou duši tím, kdo jí pomůže získat mnoho zásluh pro věčnost. Je zřejmé, že je třeba podle této skutečnosti srovnat životní hodnoty a životní rozhodování.

Není tedy priorita to, co chce bratr osel, ale to, co prospívá milující ušlechtilé duši. Milující ušlechtilá duše ve svém konečném záměru touží po spáse, naopak bratr osel je jí v tom ochoten pomoci jen natolik, jak ona sama jej k tomu využije. Bratr osel samovolně aktivitu vyvíjet nebude. Naopak se nebudeme divit, když se touhy bratra osla stanou pastí, někdy dokonce i překážkou pro postup milující ušlechtilé duše k věčnému cíli. Ne, že by jí v tom bratr osel chtěl cíleně bránit, ale jeho touhy jsou tak výrazné, že se snaží, aby v tomto soužití on převážil.

Zajímavé je popřemýšlet i nad tím, kolik běžný člověk věnuje denně času péči o milující ušlechtilou duši a kolik času věnuje péči o bratra osla.

Jak se pečuje o milující duši? Modlitbou, rozjímáním, nasloucháním Božímu slovu, účastí na bohoslužbě, dobrými skutky, úkony lásky vůči bližnímu, cvičením se v pokoře a ctnostech, potíráním nevhodných sklonů, nedobrých návyků- zlozvyků a špatných žádostí, atd.

A jak se pečuje o bratra osla? Krmením, odpočinkem, spánkem, mytím, odíváním, česáním, atd. To všechno ve správné míře je dobré. Nikdo by vás nechtěl nutit, abyste vašemu bratru oslovi nedali najíst. To by pak byl hřích ubližování na zdraví! Podobně by tomu bylo u těch, kteří by nedopřáli svému bratru oslovi dostatek spánku. Ale je třeba varovat před jakýmkoliv přeháněním. Můžeme se jen rozpomenout, jak to jen ve skutečnosti bývá. Nejenom, že se bratr osel přiměřeně nakrmí, ale on se nechá dokonce přežrat. Pak z toho má bratr osel potíže, kazí se i jeho zdraví a už vůbec nemluvíme o vzhledu, kterému to také nepřídá. (18) Když jsme u toho krmení, i zde je nebezpečí, že bratr osel je krmený ne standardní stravou tak, jak by se slušelo, ale něčím, co bychom mohli označit jako nadstandard. Jak to vypadá dál? O tom více pohovoříme v kapitole X. Špatná péče o bratra osla. Zde jenom podtrhneme, že bratru oslovi by se mělo vycházet vstříc jeho touhám tak, jak to pěkně vystihuje latinské úsloví: "Tantum- quantum" (natolik-nakolik). Dát mu tolik, kok je nezbytně nutno. Dát mu takovou kvalitu, jaká je nezbytně nutná. Nezanedbávat, ale zbytečně nepřehánět.

Vysvětlivky:
(13) Na faře v Jeníkově v Severních Čechách jsme zdědili po předchozích obyvatelích starou ledničku. Jen co se zapnula, kolečko elektroměru se výrazně roztočilo a pak to bylo samozřejmě poznat také na platbách za elektřinu. Za to se nám dost často stalo, že potraviny, které jsme do lednice uložily se časem zkazily, protože chladila celkem dost málo. Navíc jsme ji nemohli mít ani v kuchyni, protože její provoz byl tak hlasitý, že u ní nebylo možné nerušeně hovořit. A tak se mezi námi vžil pojem "Jeníkovská lednička." Velký příkon, malý výkon, hlasitý provoz. U ledniček je to zřejmé, že dáme přednost přístroji, který bude mít opačné vlastnosti: malý příkon, velký výkon, tichý chod. To co je však zřejmé u ledniček, nemusí být tolik zřejmé u lidí. Nicméně platí to zcela obdobně a to ještě ve větší míře. Jestliže třeba někdo hledá životního partnera, jistě to nevyhraje, když si najde někoho, kdo je zaměřen na velkou spotřebu, hledá jen nejpohodlnější život a hodně hlasitě o sobě dává vědět. Tak jako u ledniček, i u lidí je vždy lepší malý příkon, velký výkon a tichý chod- to, co bychom oprávněně hledali u druhých, chtějí druzí nalézt u nás. Tedy malý příkon, velký výkon a tichý chod- ale tak funguje přece celé Boží stvoření, "celá příroda", jen sám člověk vnáší do této harmonie jakýsi opak.
(14) Větší a lépe zařízenější stáj.
(15) Sloužíme tomu, co nám má sloužit! A důsledek?!
(16) Slangové označení pro rakev.
(17) Ne tak docela, podle učení Církve v Credu vyznáváme: "věřím ve vzkříšení těla." Tzn., že při posledním soudu každý z nás bude mít své tělo, ale oslavené.
(18) Tím, že jeden bratr osel má větší spotřebu než je zdrávo, tím se zvyšuje i spoluzodpovědnost, která by se měla projevit solidaritou jeho majitele vůči těm bratrům oslům, kteří na jiných msítech naší zeměkoule strádají právě nedostatkem přiměřeného příkonu.

obrázek1, zdroj: www.pixabay.com, CC0 Public Domain

Sdílet

Související články:
Slovo do ouška (25.04.2021)
Slovo do ouška (06.04.2021)
Slovo do ouška (13.03.2021)
Slovo do ouška (27.02.2021)
Slovo do ouška (10.02.2021)
Slovo do ouška (06.02.2021)
Slovo do ouška (31.01.2021)
Slovo do ouška (26.01.2021)
Slovo do ouška (23.01.2021)
Slovo do ouška (19.01.2021)
Slovo do ouška (14.01.2021)
Slovo do ouška (10.01.2021)
Slovo do ouška (06.01.2021)
Slovo do ouška (02.01.2021)
Slovo do ouška (28.12.2020)
Slovo do ouška (19.12.2020)
Slovo do ouška (16.12.2020)
Slovo do ouška (14.12.2020)
Slovo do ouška (11.12.2020)
Slůvko do ouška (07.12.2020)
Zamilovanému se lehčeji žije (02.09.2019)
Nedělní slovo (25.12.2016)
Nedělní slovo (11.12.2016)
Nedělní slovo (04.12.2016)
Eucharistické dialogy (25.11.2016)
Nedělní slovo (20.11.2016)
Eucharistické dialogy (18.11.2016)
Nedělní slovo (13.11.2016)
Nedělní slovo (06.11.2016)
Nedělní slovo (30.10.2016)
Eucharistické dialogy (28.10.2016)
Nedělní slovo (23.10.2016)
Eucharistické dialogy (21.10.2016)
Nedělní slovo (16.10.2016)
Eucharistické dialogy (14.10.2016)
Nedělní slovo (09.10.2016)
Nedělní slovo (25.09.2016)
Nedělní slovo (18.09.2016)
Nedělní slovo (10.07.2016)
Nedělní slovo (03.07.2016)
Šůty (3) (12.10.2011)
[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5

Autor: Anička Balintová | Vydáno dne 02. 10. 2016 | 1347 přečtení
Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek


Důležité kontakty:
P. Marek Dunda koordinátor SČS, marek@fatym.com
P. Vilém Štěpán, villelmus@seznam.cz, spoluzakladatel iniciativy SČS přijímá do SČS s přesahem za hranice ČR zvlášť Medžugorje.
Tisková mluvčí SČS Jana Julinková (roz. Brabcová)
zástupkyně tiskové mluvčí, na kterou je možné směřovat dotazy:
Anna Bekárková annabekarkova@gmail.com tel.: 736 522 818

phpRS PHP MySQL Apache
Tento web běží na upraveném redakčním systému phpRS.

Vyhledávání
Ubytování v České KanaděKomorníkUbytování KunžakChata rybníkaUbytování větších skupinChata KomorníkChata Jižní ČechyPenzion skupinyChata Česká KanadaPenzion Česká KanadaUbytování StrmilovRybařeníChata na Samotě

Přihlásit se (upravit nastavení)
Zapomenutí hesla
Zrušení účtu

Odhlášení

Registrace nového čtenáře