Nedělní slovo
Kategorie: Pro inspiraci
Nabízím dnes další dvě kapitoly z brožurky Soužití či soužení? aneb milující ušlechtilá duše a bratr osel...
XIII. Zamilovanost
Pozastavme se nyní nad tím, jak to vypadá, když se člověk zamiluje. Většinou je z toho celý pryč. V tuto chvíli je důležité rozlišit, zda je nyní veden milujícíc ušlechtilou duší nebo bratrem oslem Když člověka vede bratr osel, probíhá zamilovanost asi takto: Člověk se dívá po jiných bratrech oslech a prohlíží jejich stavbu těla. Upoutává ho to, co je vidět na první pohled Všechny tvary druhého bratra osla, vystupování i projevy jsou v jeho zájmu.
V člověku roste touha tohoto bratra osla získat pro sebe. Když nastane vztahk, kterému tento člověká říká "láska", pak jde v tomto případě o sbližování bratrů oslů. Není divu, že lidé takto vedení rychle touží po tělesném kontaktu a za vrchol lásky považují intimní spojení dvou bratrů oslů. (34) Kdokoliv, kdo by jim chtěl vysvětlit, že tyto věci patří do manželství a jsou ve vztahu muže a ženy jetě jiné a důležitější rozměry, kterým by měla být věnována ještě větší pozornost, je v jejich očích někým, kdo je chce připravit o jejich radost.
Takovávo "láska" může vypadat na první pohled jako velmi silná. Nicméně ze zkušenosti víe, že k tomu, aby dva lidé tvořili trvalý životní vztah, jakým má být manželství, nestačí láska vedená bratrem oslem.
Naproti tomu, když dojde k zamilovanosti a člověk je vedený milující ušlechtilou duší, všechno vypadá trochu jinak. Pohled milujícího se neomezí na druhého bratra osla, ale za tímto bratrem oslem se stále snaží rozpoznat milujícíc ušlechtilou duši toho druhého. (35) Podle toho, jak dokáže tato milující ušlechtilá duše ovládat svého bratra osla, rozpoznává, jak moc je onen druhý člověk sám sebou.
Správěn zamilovaný člověk řízený svou milující ušlechtilou duší především chce, aby ten druhý byl kvůli němu šťastný. Ví, že štěstí nespočívá v tom, že uspokojí tělesné touhy bratra osla, které často mohou být i hříchem. Ale to podstatné je posílit onu druhou milujícíc ušlechtilou duši, aby víc dokázala být sama sebou a nalezla oporu v tom, kdo ji má rád.
Když pak dojde ke konfliktu, a může to být i v manželství, ten kdo rozlišuje, rozpozná, že u toho druhého hrozí nebezpečí utisknutí jeho milující ušlechtilé duše jeho bratrem oslem. Proto konflikt nevede k dokazování toho, jak ten druhý je špatný. Je potřeba pomoci oné druhé milujícíc ušlechtilé duši rozpoznat, kdo za čím stojí a znovu získat nadvládu nad touhami jejího bratra osla. A tím se otvírá nečekaná cesta k řešení konfliktů: Soulad milujících ušlechtilých duší a společná nadvláda nad touhami bratří oslů.
Skutečná zamilovanost vede k tomu, že toužíme po tom pomoci tomu druhému, aby se co nejvíce přiblížil Pánu Bohu a co nejúspěšněji odstranil ze svého života všechno, co ho vzdaluje od lásky Boží.
XIV. Dobrý nástoj, špatný pán
Bratr osel může být velmi užitečný, když je ve službě milující ušlechtilé duše a jejích zájmů. Naopak se ale může stát pro milujícíc ušlechtilou duši tím, kdo jí zkazí život věčný, když se sám stane nástrojem, který milující ušlechtilou duši řídí.
Zvlášť nebezpečné je, když si v některých situacích člověk ani enuvědomí, že se nechává vést bratrem oslem. Například když má strach. Často za strachem stojí obava o zdraví, o život bratra osla nebo jiných bratrů oslů, jindy to může být obava z toho, aby se člověk před ostatními neshodil. Jsou to vlastně falešné ohledy na druhé.
Jindy se dívá na realitu svého života jenom přes perspektivu bratra osla a zapomíná na to, že by měl důvěřovat Pánu Bohu i za této situace. Za tím vším rozpozná zkušený pozorovatl vedení skrze pocity bratra osla. Milujícíc ušlechtilá duše nemá důvod ke strachu. (36)
Právě ona si je vědoma silně povzbudivých slov Pána Ježíše: "A nebojte se těch, kteří zabíjejí tělo, duši zabít nemohou!" Ví, že se vyplatí důvěřovat Pánu Bohu a že si nemusí dělat nepřiměřené starosti o to, co bude dál s bratrem oslem. To důležité, o co se zajímá, je získat a udržet trvalé přátelství s Pánem Bohem a tak pro sebe otevřít cesty do Božího království. Milujícíc ušlechtilá duše se bojí jediného: ztráty přátelstív s Bohem. Každé Kristovo povzbuzení ji zbavuje falešného strachu a dodává novou sílu.
Vysvětlivky:
(34) Je sice pravda, že první náznak zamilovanosti většinou prochází skrze setkání s bratrem oslem toho druhého, ale pravá zamilovanost a pravá láska, o těch je možno teprve hovořit v souvislosti krásného postoje lásky milující ušlechtilé duše.
(35) Zde je třeba připomenout, že u některých lidí je ušlechtilá milující duše bratrem oslem dost výrazně zamaskována, takže to mnohdy vypadá, že tam ani není, ale nenechejte se mýlit.
(36) Vždy je už Kristem vykoupena a jak shrnul Mudr. Ota Opálka, farář v mašovicích u Znojma, který žil a zemřel v pověsti svatosti a který by snad jednou mohl být i povýšen k úctě oltář: "Je to výborné!" Takto by mohla pohlížet milující ušlechtilá duše na vše, co prožíváma. A proč? Citujme dála Otu Opálku: "Je to výborné! K tomuto tvrzení jsou tři výrazné důvody:
1. Pán Bůh nás má rád.
2. Těm, kdo milují Boha, všechno napomáhá k dobrému (Řím 8,28) a
3. Pán Bůh stvořil všechno dobře.
My, lidé jsme to sice trochu pokazili, ale s Jeho pomocí je možno ještě všechno napravit."
Sdílet
Autor: Anička Balintová |
Vydáno dne 30. 10. 2016 | 2384 přečtení
Počet komentářů: 0 |
Přidat komentář |
