Když každý zpovědník říká něco jiného...
Kategorie: Články
„Při zpovědi se mne kněz zeptal, zda nepoužíváme s manželem antikoncepci. Když jsem mu řekla, že ano, odmítl mi dát rozhřešení a to i přes to, že jinak by našemu manželství hrozil rozpad, neboť manžel nevěří na přirozené metody. Při důvěrném rozhovoru na téma antikoncepce mi přítelkyně řekla, že jí při zpovědi zpovědník neabortivní antikoncepci (prezervativ) dovolil, protože je po rakovině děložního čípku a těhotenství by znamenalo riziko opětovné rakoviny a tím i smrti. Jak je to tedy? Jaký je závažný důvod pro dovolení antikoncepce a má vůbec zpovědník právo se na tyto intimní věci ptát?“
Antikoncepce, i ta neabortivní, je objektivně těžkým hříchem. Staví se jak proti
sdělování lidského života, tak i proti vzájemnému sebeodevzdání se manželů.
Zpovědník nemá být příliš zvědavý, zvláště
ne v oblasti 6. přikázání. Okolnosti kajícníkova
vyznání však někdy vyžadují, aby se
na antikoncepci zeptal. Například vyznává-
-li se svobodný člověk z hříchu smilstva, je
vzhledem k dnešní situaci na místě otázka,
zda-li nebyla užita abortivní antikoncepce
anebo potenciálně abortivní, tj. hormonální
antikoncepce, protože zde hrozí zabití
počatého člověka. Podobně, je-li obsahem
vyznání nesoulad či krize v manželství,
může být položena otázka na užívání antikoncepce,
která bývá jednou z možných
příčin odcizení.
Jelikož je antikoncepce hříchem, nemá
zpovědník právo vydávat ji za dovolenou
podle různých okolností. Tyto okolnosti
sice mohou snižovat mravní závažnost antikoncepce,
takže v některých případech
nemusí jít ze subjektivního hlediska o těžký
hřích, nicméně vždy to bude narušení řádu
plození i řádu sebedarování a tedy nedovolené
jednání.
Jiná situace nastává, když jeden z manželů
antikoncepci prosazuje a druhý ji odmítá.
V této chvíli může ten druhý připustit
pohlavní styk za následujících podmínek:
1. Sám žádnou antikoncepci nepoužívá.
2. Je pro to závažný důvod (např. záchrana
manželství).
3. Použitá antikoncepce není
abortivní (při potenciálně abortivní antikoncepci
je třeba obzvlášť zvážit, zda se
spolupráci se zlem nevzepřít).
4. Trpělivá snaha svého partnera v manželství třeba
postupně od antikoncepčního jednání odklonit
(modlitbou, láskou, rozhovorem,…).
Velkou pomocí pro biskupy a kněze je
v této otázce „Vademekum pro zpovědníky
v některých otázkách manželské morálky“
vydané 12. prosince 1997 Papežskou radou
pro rodinu. Věrné přijetí tohoto dokumentu
klérem by obnovilo onu postrádanou
jednotu v duchovním vedení manželů
a odstranilo zmatek plynoucí z protichůdných
rad různých zpovědníků. Kéž bychom
si vzali k srdci to, co stojí v závěru
(Vademekum 16): Od kněží se očekává, že
– v dokonalé věrnosti učitelskému úřadu
Církve – budou jak při katechezi a přípravě
na manželství, tak při poučování a udílení
svátosti smíření používat jednotná kriteria
o mravní hříšnosti antikoncepce. Biskupové
ať v tomto směru projevují zvláštní
starostlivost; nedostatek v katechezi a při
udílení svátosti smíření nezřídka vyvolává
u věřících pohoršení.
fr. Pavel Mayer OP
Autor je římskokatolický kněz.
Srovnání přirozeného plánování rodičovství a antikoncepce.
Přirozené metody
• vedou k úctě k vlastnímu tělu
• vedou ke věrnosti
• respektují lidskou přirozenost
• vedou k přijímání se bez výhrad
• vedou k ohledům na druhého
• tělo ženy rozhoduje
• vedou k jednotě manželů
• vedou k dávání (štědrosti)
• řečí těla se vyjadřují pravdivě
• periodicita vede k těšení
se a vychutnání
• životu vládne rozum
• zdrženlivost vede k silné vůli
vhodné pro celý vztah
• umožňují pravou svobodu
a vládnout sexualitě
• umožňují včas odhalit
zdravotní problémy
• respektují životní prostředí
• vedou k naději a radosti z dětí
• neumožňují rychlou a nezávaznou
rozkoš kdykoli s kýmkoli
• umožňují počít dítě s vědomím, co
se děje – důstojně a s vnitřní radostí
• jsou efektivní a bez
zdravotních problémů
Antikoncepce
• vede k pohrdání vlastním tělem
• vede k promiskuitě
• znásilňují lidskou přirozenost
• odmítá plodnost druhého
• vede k sebeu(spo)kojování
• tělo ženy je k dispozici
• vede k rozdělení partnerů
• vede k braní (sobectví)
• řečí těla si lžou (popírají jednotu)
• všednost vede k nudě
a nuda k perverzím
• životu vládne pud
• pudovost vede ke slabošství
v celém vztahu
• zotročuje a vede k nesamostatnosti
a nedůvěřování si bez odborníků
• znemožňuje včas odhalit
zdravotní problémy
• ničí životní prostředí (hormony)
• vede ke strachu z dětí a potratům
• umožňují rychlou a nezávaznou
rozkoš kdykoli s kýmkoli
• početí dítěte je chybou
• jsou neefektivní anebo efektivní
za cenu značných zdravotních
následků – neplodnost, deprese,
ztráta libida, trombózy, embolie, ...
Informace čerpány
z oběžníku hnutí pro život
Sdílet
Autor: Magdaléna Jírová |
Vydáno dne 28. 02. 2012 | 6531 přečtení
Počet komentářů: 2 |
Přidat komentář |
| Zdroj: http://prolife.cz/download/obeznik/obeznik-2012_01.pdf