Komentář ze dne: 01.05.2013 15:19:35
Autor: solipso (solipso@seznam.cz)
Titulek: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Slepí vůdcové slepých
Katechismus není výrokem neomylného Magisteria, může tedy obsahovat chyby, omyly, ba i hereze a v takových případech ve svědomí k víře nezavazuje. Pokud je nějaká nauka v rozporu s předchozí naukou, je třeba tento rozpor řešit. K předkoncilním dokumentům mám větší důvěru, protože podle mého poznání vesměs lépe a věrněji reprezentují katolickou nauku. Pokud tedy takový rozpor shledám, logicky se obracím k důvěryhodnějším pramenům. V tomto konkrétním případě vycházím z úvahy: Pokud nějaká materie byla v případě hříšníkovy příčetnosti těžkým hříchem, je možné, aby se tatáž materie postupem času stala hříchem lehkým nebo ani hříchem nebyla? A odpovídám si: Nikoliv, protože pokud něco uráželo Boha natolik, že hříšníka od Boha oddělovalo v roce 1985 (ze kdy je můj Tomáškův katechismus), pak ho to nutně oddělovalo i v roce 2002, kdy byla vydána Modrá Cihla. A nejsem-li si jistý, otevřu Denzingera, podívám se do rejstříku a vyhledám si:
688 Ecce omnes illi, qui quavis quattuor generum quae dicta sunt foeditate polluuntur, prospecta aequitatis censura ab omnibus immaculatae Ecclesiae gradibus tam sacrorum canonum quam Nostro iudicio depelluntur. Sed Nos humanius agentes eos qui vel propriis manibus vel (invicem) inter se egerunt semen, vel etiam inter femora profuderunt, et non longo usu nec cum pluribus, si voluptatem refrenaverint et digna paenitudine probrosa commissa luerint, admitti ad eosdem gradus, in quibus in scelere manentes, non permanentes, fuerant, divinae miserationi confisi, volumus atque etiam iubemus; ablata aliis spe recuperationis sui ordinis, qui vel per longa tempora secum sive cum aliis vel cum pluribus, brevi licet tempore, quolibet duorum foeditatis genere, quae descripseras, maculati vel, quod est horrendum dictu et auditu, in terga prolapsi sunt. Contra quod Nostrum Apostolicae sanctionis decretum si quis ausus fuerit vel iudicare vel latrare, ordinis sui se noverit periculo agere.
A dále:
2147 1197 47. Cum dicit Concilium Tridentinum, eos alienis peccatis communicantes mortaliter peccare, qui, nisi quos digniores et Ecclesiae magis utiles ipsi iudicaverint, ad ecclesias promovent: Concilium vel primo videtur per hoc 'digniores' non aliud significare velle, nisi dignitatem eligendorum, sumpto comparativo pro positivo; vel secundo locutione minus propria ponit 'digniores', ut excludat indignos, non vero dignos; vel tandem loquitur tertio, quando fit concursus.
2148 1198 48. Tam clarum videtur, fornicationem secundum se nullam involvere malitiam, et solum esse malam, quia interdicta, ut contrarium omnino rationi dissonum videatur.
2149 1199 49. Mollities iure naturae prohibita non est. Unde, si Deus eam non interdixisset, saepe esset bona et aliquando obligatoria sub mortali.
Tedy žádné posuzování psychologické zralosti a sociálního nevímčeho. Těžký hřích. Tečka. Pokud tedy Církev něco považovala minimálně posledních 1000 let za těžký hřích, pak mám tendenci věřit více této tradiční nauce, než svůdnému psychologizování modernistických kvazimoralistů, i když se Božím dopuštěním dostalo také do Modré Cihly.
"Pokud neuznáváte něco, co hlásá římskokatolická církev, tak je nekorektní se k ní hlásit"
- Pěkné sofisma. Ale ne všechno, co hlásá římskokatolická církev je závaznou naukou římskokatolické církve, víme?
"Také mě překvapuje, jak s neomylností dovedete rozpoznat, co je katolické a co ne. S trochou nadsázky radítě katolické církvi, co je v ní katolické a co už katolické není, i když to sama vydala:-)."
- Ano, v podstatě máte pravdu, nadsázky není třeba. Je to smutné, ale není zbytí. Naštěstí však modernismem zasažená větev KC postupně vymírá, kdežto tradiční proud se ukazuje být agilním a životaschopným. Brány pekelné Církev nepřemohou, navzdory všemožným pohoršením od různých Bergmanů, Modré Cihly i Satanových online pastoračních asistentů.