Komentář ze dne: 06.05.2012 15:26:13
Autor: solipso (solipso@seznam.cz)
Titulek: Re: Modloslužba = duchovní smilstvo
Ahoj Davide,
jsem rád, že se Vám SČS líbí. Je milé vidět, že i když protestanté odpadli od Boha, resp. od katolické Cíkve kterou Kristus Pán založil a vede, stále v nich ještě zůstalo a působí něco dobrého, co je Bůh prostřednictvím KC naučil - v tomto případě úcta k čistotě.
Píšete"...uchazeč musí slíbit, že se bude modlit k Marii a Josefovi a prosit je o pomoc. To je v přímém rozporu s prvním přikázáním, že nemáme mít jiného Boha než Hospodina."
- Kde vidíte rozpor, dokonce přímý? Zkuste to prosím vysvětlit. Žádný katolík nevnímá Nejsvětější Pannu ani jejího přečistého snoubence jako Boha; distinkce mezi stvořitelem a stvořením je každému zcela jasná a srozumitelná.
Co píšete o úctě a uctívání je svévolná hra se slovy. Ve skutečnosti je uctívání vnitřním nebo vnějším aktivním projevem vztahu úcty. Podobně třeba milování je aktivním projevem lásky. Určitý druhem uctívání je tedy každé ostentativní jednání, jehož smyslem je primárně vyjádřit úctu. Např. pozdravit staršího jako první, podržet dámě dveře, povstat když vchází učitel, ale třeba i jít na oslavu narozenin, popřát mamince ke dni matek, atd.
Úcta samozřejmě významně souvisí s láskou: Toho, koho milujeme, máme v úctě - et vice versa. Dalo by se říci, že stejně jako máme každého milovat, máme i každého mít v úctě a tedy i uctívat. Ovšem milovat i uctívat pro to, čím je a nikoliv pro to, čím není.
Podstatná distinkce nestojí mezi úctou a uctíváním, ale mezi spravedlivou a nespravedlivou úctou. (pozn.: Spravedlnost je ctnost dávat každému to, co mu náleží.)
Všiměme si, že projevy úcty jsou si podobné i když její příčiny mohou být různé. Tak například přijde-li do místnosti učitel, povstaneme. Ale povstaneme i když do místnosti vstoupí dáma.
Jistě by bylo nesmyslné a nesprávné prokazovat úctu dámě pro to, že ji považujeme za učitele (tedy pokud jím shodou okolností současně opravdu není :-). Obvykle však k tomuto omylu nedochází. Obvykle proto také nikdo nevolá "Jé, podívejte jak jsou hloupí, oni si stoupli, takže si myslí, že ta dáma je pan učitel!"
Ovšem přesně toto zde předvádíte. Z faktu, že se modlíme k Bohu i ke svatým soudíte, že je považujme za totožné kategotrie, či snad přímo za totožné jsoucno. Svůj vlastní deficit (v tomto případě nepochopení problému) promítáte na nás a pak jej odsuzujete. Velmi zpozdilé, smím-li soudit.
Dále píšete: "Vím, že jako protestanta byste mě asi nejradši upálili (jako Jana Husa)"
- Další Váš omyl. Zásadně upalujeme pouze ty protestanty, kteří se prohlašují za katolíky a kteří své protestantské bludy označují za katolické pravdy (jako Jan Hus). Vy se jasně deklarujete jako protestant, tudíž Vás neupalujeme, ale tolerujeme a Vaše omyly dle chuti a možností vyvracíme.
Posledního omylu se (alespoň v tomto svém komentáři) dopouštíte, když píšete že abyste se mohl stát členem SČS, musíte se modlit konkrétně modlitby k Panně Marii a sv. Josefu. Ve skutečnosti se můžete modlit i jakékoliv jiné modlitby které považujete za vhodné, ovšem měl byste vědět, že přímluva zmíněných svatých lidí je velmi účinná a prospěšná a není příliš rozumné se jí lehkovážně zříkat.
Vidíte, milý Davide, že vše je jinak a nic Vám nebrání vstoupit do SČS. Těšíme se, že se brzy stanete jedním z nás.