Společenství čistých srdcí

Nedělní slovo

Kategorie: Pro inspiraci

duha, zdroj: www.pixabay.com, CC0 Public Domain Nabízím dnes další dvě kapitoly z brožurky Soužití či soužení? aneb milující ušlechtilá duše a bratr osel...





IX. A jak to vypadá konkrétně


Uvedeme konkrétní příklad: Je pondělí ráno. Zazvoní budík. Je čas vstát a jít do práce. Venku prší. "Hurá", zavolá milující ušlechtilá duše "Pán Bůh mi dává nový den, abych ho mohl oslavovat a chválit ho! A dnes zvlášť za to, že nám dává vláhu!" Hned žene bratra osla ven z postele, začíná se modlit a při snídani se na ostatní usmívá, povzbuzuje je a nabízí, že obstará vše, co je třeba zjistit.

Jiná situace je z pohledu bratra osla. Totéž ráno, tentýž den, tentýž člověk. Venku prší, zvoní budík. A co na to bratr osel? "Mně se nechce...To zase bude otrava! A to strašné počasí! Zase celý den přede mnou. Zase celý týden přede mnou." A když konečně vyleze z postele, tváří se, jako kdyby mu bylo ukřivděno a stejně zachází i se všemi, které potká.

A teď je vlastně rozhodující, kdo hraje v daném člověku prim. (27) Pokud to má být milující ušlechtilá duše, pak je třeba, aby se člověk pevně rozhodoval pro dobro. Pokud tomu nechá volný průběh, je jasné, že se na trůn lidského srdce posadí bratr osel a všechno bude nakonec po jeho.

Někdy se milující ušlechtilá duše propůjčí k tomu, že zapomene na své nejvyšší hodnoty a přijme za své to, co jsou vlastně zájmy bratra osla. Potom zazvoní budík, člověk vyskočí a žene se do práce. Žene se k aktivitě, ale ne proto, aby rozdával lásku, aby prozářil svět k něčemu krásnému, ale pouze se svými touhami bratra osla, které někdy sice vypadají ušlechtilé, ale omezují se jen na pozemské hromadění. Jedním slovem se zaměřuje na MÍT. Oproti tomu, ten kdo je veden milující ušlechtilou duší, chce BÝT. Být darem, být láskou, být světlem pro všechny a za všech okolností.

X. Špatná péče o bratra osla


Lidé, kteří přehlédli důležitost milující ušlechtilé duše, věnují svou hlavní pozornost bratru oslovi. Nejen, že dávají nepřiměřeně velký prostor, jak jsme již zmiňovali jídlu, pití, spánku, odpočinku a dalším požitkům, ale chtějí z bratra osla vypěstovat jakéhosi bratra osla ideálního. Hlavním kritériem se jim stává tělesná krása. Nespokojují se s tím, jak jejich bratra osla směřuje Pán Bůh, ale upravují si ho po svém. Někteří bratra osla malují kolem očí, na "pyscích", někteří věnují nepřiměřenou péči "hřívě a srsti". Nezdravě ho přetěžují v posilovnách, jindy ho zase trápí hladem, a tak chudák bratr osel, která má sloužit k tomu, aby se zviditelnila milující ušlechtilá duše, se stává jednou velkou maskou. Bratr osel už není pro milující ušlechtilou duši dobrým spolupracovníkem, ale sám se stává karikaturou toho, co z něho chtěl mít Bůh, když ho tvořil. (28)

Za zmínku stojí i nemoudré chování těch, kteří svého bratra osla tak vysilují a vyčerpávají, ať už prací či nepřiměřeným aktivismem, že se z něj postupně stává "troska". (29,30)

Bratra osla máme pouze propůjčeného. Máme ho využít, ale moudře, protože i z toho, jak jsme ho využili, jak jsme s ním zacházeli, jednou budeme skládat účty před tím, kdo nám ho propůjčil- před Pánem Bohem.

Vysvětlivky:
(28) Někteří například barví svému bratru oslovi vlasy. Jistá osoba říkala, že to dělat musí, že k tomu má vážný důvod. Později se ukázalo, že tím vážným důvodem bylo, že jí začaly šedivět vlasy, a ona to chtěla před ostatními zamaskovat a vytvořit zdání, že nestárně a že vše je jako dřív. Máme-li v této brožuře přispět k správnému rozlišování, dovolíme si to zde naplno nazvat "zamyšlenou přetvářkou". Přetvářky se totiž dopouští ten, kdo chce svým jednáním vyloženě uvést druhé do nepravdivého zdání. Jestliže někdo takto postupuje, pak se těžko dá hovořit o tom, že je to příklad hodný následování, ale spíše důvod k vážnému zamyšlení a k přehodnocení postojů a chování. Stárnutí samo o sobě není něčím špatným a je to něco, co je v souladu s Božím stvořením. Proto i projevy stárnutí nemají člověka vést ke snaze je falešně zamaskovat, ale k ochotě je přijmout, naučit se žít s průvodními jevy stáří a se vším co život přináší a překonat vše odevzdaností do vůle Boží. Za přetvářkou totiž může stát falešná sebeláska a neochota podřídit se vůli Boží, která se projevujei skrze příznaky stárnutí. U člověka samotného, pokud takto žije delší dobu, to může mít za následek to, že přehlédne, že již není nejmladší a nevěnuje se vážnějším myšlenkám, které mají stárnoucího člověka vést k dobrému završení života, které v neposlední řadě spočívá v dobré připravenosti na to, aby člověk obstál před Božím soudem. Člověk věkem pokročilý, který si hraje na mladého, vlastně obelhává nejenom druhé, ale i sám sebe a může se takto vystavovat i reálnému nebezpečí, že promešká čas stárnutí, který je časem milostí k získání milostí, které měl Bůh pro něho ve stáří připravené. Připomeňme ještě, co je to mládí. Mládí samo o sobě je nezávislé na čase. Je to vlastně stav duše. Je to pohled, kterým člověk přijímá život a svět. Mezi lidmi můžeme rozlišit dvojí: Jsou ti, co mají život před sebou a ti, co mají život za sebou.

(29) Trefně to charakterizoval jeden z našich současníků, když řekl: "jsou dnes lidé, kteří si zničí zdraví jenom proto, aby získali peníze a pak všechny své peníze vynaloží na to, aby získali aspoň trochu zkaženého zdraví zpět."

(30) Jistě by stálo za to změnit i špatné zacházení s bratrem oslem v případě, že se člověk ničí tzv. "hloupou" myšlenkou.

obrázek, zdroj: www.pixabay.com, CC0 Public Domain



Sdílet

Související články:
Slovo do ouška (25.04.2021)
Slovo do ouška (06.04.2021)
Slovo do ouška (13.03.2021)
Slovo do ouška (27.02.2021)
Slovo do ouška (10.02.2021)
Slovo do ouška (06.02.2021)
Slovo do ouška (31.01.2021)
Slovo do ouška (26.01.2021)
Slovo do ouška (23.01.2021)
Slovo do ouška (19.01.2021)
Slovo do ouška (14.01.2021)
Slovo do ouška (10.01.2021)
Slovo do ouška (06.01.2021)
Slovo do ouška (02.01.2021)
Slovo do ouška (28.12.2020)
Slovo do ouška (19.12.2020)
Slovo do ouška (16.12.2020)
Slovo do ouška (14.12.2020)
Slovo do ouška (11.12.2020)
Slůvko do ouška (07.12.2020)
Zamilovanému se lehčeji žije (02.09.2019)
Nedělní slovo (25.12.2016)
Nedělní slovo (11.12.2016)
Nedělní slovo (04.12.2016)
Eucharistické dialogy (25.11.2016)
Nedělní slovo (20.11.2016)
Eucharistické dialogy (18.11.2016)
Nedělní slovo (13.11.2016)
Nedělní slovo (06.11.2016)
Nedělní slovo (30.10.2016)
Eucharistické dialogy (28.10.2016)
Nedělní slovo (23.10.2016)
Eucharistické dialogy (21.10.2016)
Eucharistické dialogy (14.10.2016)
Nedělní slovo (09.10.2016)
Nedělní slovo (02.10.2016)
Nedělní slovo (25.09.2016)
Nedělní slovo (18.09.2016)
Nedělní slovo (10.07.2016)
Nedělní slovo (03.07.2016)
Šůty (3) (12.10.2011)
[Akt. známka: 0 / Počet hlasů: 0] 1 2 3 4 5

Autor: Anička Balintová | Vydáno dne 16. 10. 2016 | 2203 přečtení
Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek


Důležité kontakty:
P. Marek Dunda koordinátor SČS, marek@fatym.com
P. Vilém Štěpán, villelmus@seznam.cz, spoluzakladatel iniciativy SČS přijímá do SČS s přesahem za hranice ČR zvlášť Medžugorje.
Tisková mluvčí SČS Jana Julinková (roz. Brabcová)
zástupkyně tiskové mluvčí, na kterou je možné směřovat dotazy:
Anna Bekárková annabekarkova@gmail.com tel.: 736 522 818

phpRS PHP MySQL Apache
Tento web běží na upraveném redakčním systému phpRS.

Vyhledávání
Ubytování v České KanaděKomorníkUbytování KunžakChata rybníkaUbytování větších skupinChata KomorníkChata Jižní ČechyPenzion skupinyChata Česká KanadaPenzion Česká KanadaUbytování StrmilovRybařeníChata na Samotě

Přihlásit se (upravit nastavení)
Zapomenutí hesla
Zrušení účtu

Odhlášení

Registrace nového čtenáře