Jeroným Savonarola (4)
Kategorie: Duchovní život
Závěrečná část životopisu.
Vyvstává tu mnoho otázek, na něž zatím není odpověď.
Proč byl Savonarola odsouzen?
Zkreslili celý proces a odsoudili ho jako kacíře.
Přitom však se neodvážili nezavolat mu zpovědníka a odepřít mu svaté
přijímání. S hostií v ruce vyznával svou víru.
Ve vigilii své smrti psal s vymknutou rukou výklad k žalmu Miserere
a k slovům "In Te, Domine, speravi". Na prosbu svého žalářníka
napsal i nějaké italské pojednání.
Nic nemluví více v jeho prospěch než toto. Jiný by snad psal
vzrušené obhajoby, v kterých by útočil na papeže a na nespravedlivé
soudce. Bratr Jeroným nechává mluvit svou víru, naději a lásku.
Na smrt šel s odvahou mučedníků. I bratři Silvestr a Dominik, s ním
odsouzeni a popraveni, byli stateční. Projevovali svou lásku k řádu
a doporučovali řeholní observanci.
Bratr Jeroným zaslzel jen tehdy, když mu před popravou svlékali
hábit. Prohlásil, že ho uchoval nedotčený. Pak byl on i jeho dva
spolubratři "zbavováni kněžství".
Přítomný biskup ho vzal za ruku se slovy: "Odděluji tě od Církve
vítězné." Savonarola mu pevně odpověděl: "Od bojující, ne od
vítězné. Od té mě odloučit nemůžeš." Políbil pak kříž. Všichni tři
byli uškrceni a pak spáleni. Popel byl naházen do řeky Arno. Stalo
se to 23. května 1498 o vigilii Nanebevstoupení Páně. Savonarolovi
bylo teprve pětačtyřicet let.
Po jeho smrti se v některých klášterech modlili hodinky ne za něho,
ale k jeho cti. A stále ještě jedni ho považují za odbojníka, druzí
za mučedníka, a žádají jeho blahořečení. Svatý Ignác prý zakazoval
svým řeholníkům číst spisy tohoto "neposlušného mnicha".
Svatý Filip Neri a svatá Kateřina Riccijská ho uctívali jako světce.
Úcta k bratru Jeronýmu Savonarolovi byla uváděna jako překážka ke
svatořečení svaté Kateřiny Riccijské, avšak tato námitka byla jednou
provždy zamítnuta.
V Prato si daly sestry na fresce namalovat bratra Jeronýma, jak
uzdravuje jistou těžce nemocnou řeholnici. Byl dán rozkaz, aby tato
freska byla přemalována. Místo Savonaroly je tam nyní Panna Maria.
Práce se však nezdařila, na fresce jsou stále ještě patrné
Savonarolovy rysy.
Podle některých autorů světec musí mít především hlubokou pokoru,
která by mu dala sílu, vždy se podrobit autoritě, ustanovené od
Boha, a ta prý Savonarolovi chyběla. Avšak mohou to dokázat? Nemluví
proti tomu právě úcta světců z Florencie, kteří měli nejvíce
možností poznat pravdivost ctností jeho života?
Zbývá ještě řící něco o Savonarolově díle a o jeho žácích.
Ačkoli bratr Jeroným žil jen krátce, zanechal po sobě mnoho spisů
latinských i italských. Ještě dnes jsou stále znovu vydávány. Hlavní
z nich jsou knihy o prostotě křesťanského života, o vítězství kříže,
o modlitbě Páně, dále výklady žalmů a jiných knih Písma svatého a
různá kázání.
Savonarola vychoval mnoho horlivých řeholníků a řeholnic. Mezi ně
patřila Lucie, dcera bohatého florentského šlechtice Dominika
Bartoliniho.
Ve světě se jmenovala Kamila. Roku 1484 se provdala za bohatého
továrníka a obchodníka s látkami Rudolfa Oricellara, spřízněného s
rodinou Medicejských. Jejich manželství zůstalo bezdětné. Oba
manželé se stali horlivými Savonarolovými žáky. Patřili mezi dvě stě
padesát mladých lidí z nejlepších rodin, kteří se již v prvních
letech jeho působení a vlivu rozhodovali pro řeholní život.
Roku 1494 se Kamila se svým manželem slavnostně rozešla a přijala ze
Savonarolových rukou hábit III. řádu. Rudolf vstoupil do
dominikánského noviciátu. Nevytrval však. Po sedmi měsících z
kláštera odešel. Naléhal pak na sestru Lucii, aby se k němu vrátila,
avšek marně. Chtěl ji za to vytrestat alespoň tím, že jí nedal vůbec
nic ze svého velikého majetku.
Sestra Lucie se tím nermoutila.
Chtěla být chudá.
Skoro bez prostředků založila klášter, v němž žilo osmdesát i více
sester. Mezi nimi byly i dvě její neteře. Ona sama se stala
převorkou. Tentokrát šlo jistě o klášter sester III. řádu se sliby,
avšak tyto sestry žily skoro stejně jako sestry II. řádu. Skoro
vůbec nevycházely. Později byla i u nich zavedena přísná klauzura,
jak to vyžadovala tehdejší doba.
Sestra Lucie zemřela roku 1520 v pověsti svatosti.
Z těch, které Savonarola osobně přijímal do řádu, je nejznámější
Mikuláš Schönberg. Byl to Němec ze zámožné šlechtické rodiny. Chtěl
si vykonat pouť do Říma. Při zpáteční cestě se zastavil ve
Florencii. Zašel i do kláštera svatého Marka snad jen proto, aby si
tam prohlédl fresky. Mohl tam však pozorovat i život řeholníků.
Potom byl na Savonarolově kázání. To na něho tak zapůsobilo, že
požádal o přijetí do řádu. Bylo mu tehdy už pětadvacet let. Do
vlasti se už nevrátil.
Stal se slavným teologem.
Zastával v řádě postupně mnoho úřadů.
Byl převorem, sociem generála řádu, generálním prokurátorem. Psal
proti Lutherovi. Jako tolik jiných dominikánů, i Mikuláše povolala
církev do svých služeb. Sedmnáct let byl arcibiskupem v Kapui. Roku
1535 ho Pavel III. jmenoval kardinálem, avšak už po dvou letech
zemřel.
Miloval dominikánský život a řád.
Jako arcibiskup i jako kardinál žil dále jako dominikán chudě a
prostě, a to v době renesanční. Dodnes se zachovala některá jeho
kázání.
Sdílet
Autor: Míša Klímová |
Vydáno dne 16. 05. 2011 | 5624 přečtení
Počet komentářů: 0 |
Přidat komentář |
| Zdroj: Dějiny řádu kazatelského I., s. M. Zdislava Černá O.P.